Felanmälan och Driftinformation
Vet du om att det finns nya sätt att tillsammans med kommunen utveckla vårt samhälle genom felanmälan och information vid driftstörning. Med det gemensamma ansvarstagandet blir vi inte bara säkrare, mer hållbara och bättre fungerande, vi skapar även en dialog för att du som invånare ska känna delaktighet i samhällsutvecklingen.
Lidköpings kommun har tre verktyg för hantering av Felanmälan och Driftinformation. En web/app-tjänst, en sms-tjänst och ett journummer för telefon, 0510-77 11 00. I flikarna nedan kan du läsa mer om dessa tjänster eller hitta länkar för att ladda ner appen. Sedan kan du snabbt och lätt följa pågående ärenden eller anmäla om du hittat något fel på exempelvis gatubelysning, parkbänk eller cykelväg. Läs mer om SMS från Lidköpings kommun
Driftinformation via sms
När kommunen vill nå ut med driftinformation kan vi gå ut med ett sms för ett specifikt geografiskt område. För att göra detta använder vi en tjänst som bygger på samma system som VMA (viktigt meddelande till allmänheten). Kommunen använde tjänsten för första gången under våren när Ekestubbens mottagningsstation togs i drift. Drygt 14 000 sms skickades med information om den planerade driftstörningen. 94 procent av sms:en togs emot och lästes. Systemet kan också användas vid mer allmän eller specifik information, som till exempel byte av digitala mätare i din fastighet.

Som abonnent behöver du inte göra något, meddelandet skickas via systemet till den som berörs av elavbrottet. Via länken nedan har du möjlighet att kontrollera dina uppgifter, ändra eller lägga till ytterligare mobilnummer och adresser. Här kan du även ta bort uppgifter.
Lägg till, ta bort eller ändra mina uppgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vi är tacksamma om du som har fritidsboende eller tillfälligt boende i någon av våra kommuner kontrollerar att du finns med i registret. Kommunen har skyldighet att informera om störningar eller avbrott i elförsörjningen, som till exempel en planerad elavstängning eller elavbrott. Vårt register är baserat på data från Bisnode, uppgifterna lämnar vi inte ut till någon.
De uppgifter du lämnar till oss behandlas i enlighet med GDPR
Felanmälan via web eller app
Engagerade medborgare är en av de största tillgångarna en kommun kan ha. Enkla och tillgängliga möjligheter att lämna felanmälningar och synpunkter gör att medborgare känner sig delaktiga i kommunens arbete och att de kan påverka sin närmiljö på ett bättre sätt.
Med vår app kan du snabbt och lätt anmäla om du upptäcker något som är fel eller trasigt. Det är även möjligt att anmäla via datorn genom att klicka här eller på bilden nedan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Nedladdning av App för felanmälan Android Länk till annan webbplats.
Nedladdning av App för felanmälan iOS Länk till annan webbplats.
Journummer 0510-77 11 00
Vid brådskande ärenden som exempelvis vattenläckor, elavbrott eller trasiga trafikljus bör du ringa kommunens journummer 0510-77 11 00, där vi finns tillgängliga dygnet runt.

Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: